Budowa dróg i ich jakość

Jeżeli mowa o budownictwie drogowym, drugim równie często poruszanym aspektem jest jakość dróg, szczególnie w naszym kraju. Każda nawierzchnia jezdni wykonywana jest z takimi samymi założeniami, aby służyć wszystkim kierowcom i zapewnić im maksymalne bezpieczeństwo oraz komfort jazdy na drodze. Istnieją jednak różne technologie, przez co jakość dróg jest faktycznie różna. Kolejnym czynnikiem świadczącym o jakości nawierzchni, po których poruszają się różnego rodzaju pojazdy, jest waga i prędkość tych pojazdów, a przepisy prawa nie są tutaj bez znaczenia.

Trzeba jasno podkreślić że budowa dróg konin odbywa się na tych samych etapach, a do ich utworzenia stosowane są takie same materiały pod względem składu i wytrzymałości. Należą do nich żwir, piasek, cement, mieszanki piachu i żwiru, inne kruszywa twarde, do jakich zalicza się wszelkiego rodzaju kruszywa skalne, grys granulowany a także zwyczajny tłuczeń. Ogromne znaczenie ma zatem sam etap wykonywania poszczególnych warstw dróg, a także ich bezpośrednia eksploatacja. Jeżeli przepisy drogowe mówią o przeznaczeniu drogi dla pojazdów do 3,5 tony, powinniśmy tego przepisu przestrzegać, albowiem jego łamanie, sprawia że taka droga szybciej się niszczy, występują w nich koleiny, tak zwane dziury drogowe i inne uszkodzenia nawierzchni jezdni.

pexels-photo-169677Jeżeli natomiast przyjrzymy się poszczególnym etapom budownictwa drogowego w Koninie, do jakich zalicza się ściągnięcie lub relegacja warstwy humusu, jak również może to być odpowiednie skruszenie przestarzałej warstwy konstrukcji drogowej, odpowiednie zagęszczenie gruntu, nakreślenie nowe nawierzchni właściwego profilu, odpowiednia pielęgnacja powierzchni za pomocą wody, a następnie nakładanie danych warstw. Tutaj z pewnością technologia budownictwa lubi chodzić na skróty, aby cały ten proces trwał krócej bądź został wykonany z mniejszej ilości materiałów.pexels-photo-39811

Każda z przytoczonych kwestii sprowadza się do gorszej jakości dróg, choć oczywiście dana firma drogowa konin musi działać w obrębie wszystkich regulacji prawnych i norm unijnych, aby jakość dróg nie odbiegała od tych jakie możemy spotkać za granicą. Jedną z kwestii świadczącej o jakości drogi oraz jej prawidłowym eksploatowaniu jest również maksymalna prędkość jaką się dopuszcza, wszelkie zakazy dotyczące tonażu oraz nakazy dotyczące dodatkowego wyposażenia pojazdów.

Jaka jest zatem jakość nawierzchni na polskich drogach? Jak funkcjonuje budownictwo drogowe konin, aby nasze drogi były jak najlepsze? Jakość niestety nie zależy tylko i wyłącznie od tego jak wykonywane są poszczególne etapy samej budowy. Jakość zależy w dużym stopniu od samych kierowców oraz od sposobu ich jazdy. W Polsce jak wiadomo kierowcy praw nie przestrzegają. Nagminnie łamią przepisy dotyczące prędkości, toteż polskie drogi są w o wiele gorszym stanie niżeli te zagraniczne. Oczywiście sytuacja z roku na rok się polepsza, również w Polsce kierowcy jeżdżą coraz poprawniej, jednak nadal odbiegamy od krajów Unii Europejskiej, gdzie kierowcy nie tylko przestrzegają przepisów prawa bo tak chcą, ale również dlatego że wiedzą iż spotka ich surowa kara. Dodatkowo państwa Unii Europejskiej wydają stosunkowo więcej pieniędzy na remonty i konserwacje dróg, co również przekłada się na ich większą jakość. – trans-spili.com/budowa-drog,3.html

Jeżeli chcemy aby nawierzchnie jezdni w Polsce były właściwej jakości i trwałości, musimy przestrzegać praw i obowiązków, jakie nakładane są na kierowców, wykorzystywać wszelkie środki wspomagające remonty na drogach oraz przyczyniać się do ulepszania ich jakości każdego dnia.